많은 밴드들이 수년동안 소위 Gothic Metal이란 장르에 발을 들여놓고 음악을 계속하고 있긴 하지만 이 장르의 밴드들 가운데 이들처럼 미학적인 아름다움을 추구하는 밴드는 없을 것 같다. 95년 이들이 셀프 타이틀의 데뷔앨범을 발매했을 때 고딕 메틀계에서는 보기드문 발전적인 앨범이었으며 씨어터 오브 트레져디는 하루아침에 센세이션을 일으켰다. 씨어터 오브 트레져디는 전혀 색다른 야수적 남성 보컬과 천상의 여성보컬을 융합한 선구자적 밴드라고 할 수 있다. 또한 보컬리스트 Raymond는 고어를 이용한 아름답고 로맨틱하며 감성적인 가사를 바탕으로 완전히 새로운 영역을 개척하여 독특한 밴드로 인정받았으며 후에 많은 밴드들이 이들을 모방하고 있다.이 앨범에 담긴 'A Hamlet For A Slothful Vassal'은 컬트 클래식이라 불리며 인디 및 고딕 디스크를 언급할 때 아직까지도 빠지지 않는 트랙으로 평가받고 있다.
2집 앨범 'Velvet Darkness They Fear'는 고딕 역사상 가장 성공적인 앨범으로 평가되고 있으며 히트곡 'Tanz der Schatten'으로 더 많은 팬을 확보하게 된다.수많은 투어가 이어졌으며 이들은 고딕 메틀계에서 가장 뛰어난 밴드의 하나로 자리매김 하게 된다.
지금까지 이들의 모든 앨범은 각각 유럽에서만 90,000장 이상씩의 판매고를 올리고 있으며 우연히 고딕을 듣게 된 팬들까지도 이들의 팬으로 동화되곤 한다. 밴드의 얼굴이라고 할 수 있는 여성보컬 리브 크리스틴은 Atrocity 등에 게스트로 참여하고 자신의 솔로 앨범을 발표하는 등 활발한 활동을 보여주고 있기도 하다.
98년 발매된 3집앨범 Aegis로 이들은 장르의 한계를 뛰어넘으며 진면목을 보여주게 된다. 많은 팬들은 이들의 색다른 시도, 즉 전자음의 사용 등과 리브와 레이몬드의 새로운 스타일의 듀엣으로 놀라움을 금치 못했다. 그러나 시간이 지남에 따라 이러한 시도가 당연한 것임이 판명되었다. 이들은 장르의 한계를 벗어날 수 있는 몇 안되는 밴드 중 하나이며 독일에서 58위를 기록한 이 앨범의 차트 진입은 이들이 많은 새로운 팬층을 확보했음을 보여주는 것이었다.
메탈해머의 편집장 로버트 밀러는 씨어터 오브 트레져디의 음악을 '보이지 않는 아름다움을 간직한 로맨스'라고 극찬하면서 '아주 감각적이면서도 다이나마이트처럼 위험한 음악'이라고 표현하였다.씨어터 오브 트레져디는 자신들의 음악을 표현하기에 더욱 적합하다고 생각되는 레이블인 뉴클리어 블라스트로 이적하게 된다.
이제 본작 'Musique'에 대해 이야기해 보자. 'Musique'란 음악의 가장 순수한 형태를 의미한다. 이제 기타리스트 Tommy Olson과 베이시스트 Eirik T. Saltro가 떠나고 7명에서 5명으로 멤버가 축소되었다. 새천년, 이들은 더욱 성숙한 밴드가 되어 무한한 잠재력을 내포하고 있다. 이것은 본작을 들어보면 쉽게 알 수 있으며 매우 모던하며 팝적이지만 여전히 아름답고, 이들이 새로운 지향점으로 달려가고 있음을 보여준다. 이전 프로듀서인 Seigmen과 Erik Ljunggren의 도움으로 이들은 다시한번 새로운 요소와 아이디어를 결집시켜 독창적 사운드가 무엇인지 보여주고 있다. 본작은 전자음악의 대부 Kraftwerk에서 Nine Inch Nails, Covenant까지 폭넓은 음악으로부터의 다양한 영향을 수용하여 탄생한 앨범이다.과거 이들의 음악과 비교하는 데는 무리가 있지만 분명 이들은 그들만의 독특한 음악을 만들어 내었다. 자신감 넘치고 더욱 성숙한 리브 크리스틴은 이제 밴드의 빼놓을 수 없는 가장 중요한 캐릭터가 되었다. 그녀 뿐만 아니라 나머지 멤버들 모두 좀 더 여유있어 보인다. 명백히 씨어터 오브 트레져디는 과거 그들이 가지고 있던 사슬을 벗어버리고 창작에 몰두하였기 때문에 이렇게 'Musique'와 같은 수작이 탄생한 것이다. 이들은 다시한번 자신들을 유럽 음악계에서 기념비적인 밴드로 자리잡게 만들었다. 'Musique'는 헤아릴 수 없는 많은 것들을 포함하고 있다. 우선 본작을 듣는 사람은 전체적인 느낌이 매우 단순하고 아름답다고 생각하겠지만 본작은 이들이 발표했던 그 어느 앨범보다도 복잡한 앨범이다. 씨어터 오브 트레져디는 오직 정말로 중요한 것에 시간을 투자할 생각이 있는 팬들에게만 그들의 비밀을 알려줄 것이다. .... ....
Look up here Look down there I am the new man I'm tangled in wires Chipset adept Keep your vogue code that all have Memory load Keep your modern ways And keep your bugs Tomorrow's world we've all seen The Metal Man is here to stay Talk talk You say I only work, all night and day
Talk talk
Do say 'Use me, I'm cheap to rent' Call me the mech man
Voice synthesised Computerised In a world of machines Store the data and calculate Speak and spell and operate What can I do but to serve Automaton of yesterday Engineer the rail and motorway
You say I only work, all night and day Talk talk Talk talk Do say 'Use me, I'm cheap to rent
High-rise buildings Low cost apartments Financial district Industrial area Rows of blue collars Steelworkers’ clink-clang Metal rhythm left and right This is the city, city of light
Flicker Click on Click off Click on The faceless men The machines of the city
6 p.m. whistle Next the inner city Smiling grimey faces Tea at the local pub Low-cut dresses High-spirited workers Sizzling neon-lights, click on This is the city, city of light
Flicker Click on Click off Click on The faceless men The machines of the city
2 a.m. binge Low-life slagheap Used up and burnt out Like a kick in the teeth Ramble, shamble on home Grime back in harness Metal rhythm left and right This is the city, city of light
Flicker Click on Click off Click on The faceless men The machines of the city
Broken frames Like a monochrome film Flickers and dissolves Shattered glass The replaceable background Out of control There's no sense, it's all Volta, Amp??짢re and Ohm
Earth to Moon, it's the same as London-Rome
As solid as a liquid monument Out of focus, blurred image The time-frame of '69 Technology, machinery, humanity It's all the same A second of life
There's no sense, it's all Volta, Amp??짢re and Ohm Earth to Moon, it's the same as London-Rome
Time and age, what's the difference Based upon the same reference Touch-and-go, who's to know the random order Contorted, distorted it doesn't make any sense at all Angular, circular There's no sense, it's all Volta, Amp??짢re and Ohm A fragment, a segment - bits and pieces, bits and Hz
It's all the same Earth to Moon, it's the same as London-Rome
I synthesise and press a lighted key Turn it on, compose a melody Redo from start, I need more rhythm 1 and 4 was for the Commodore A catchy beat, I put it on repeat I program more, but still it's incomplete Start and stop, where's the perfect pitch? I won't give up until I tap my feet.
I'm gonna make a perfect line Gonna make it stick to your mind I won't give up that magic rhyme Got to hear it just one more time
Computer music is just like oxygen Try and fail, again, again, again I need the recipe for the perfect melody I add more tracks, run out of DSP Timbre and tone, I want it synthetic Knobs and sliders, no button pushing matrix Dadaistic, nothing too profound Electric music resounding all around
I'm gonna make a perfect line Gonna make it stick to your mind I won't give up that magic rhyme Got to hear it just one more time
Mobile phones Commuter trains The Terminus is full of men Crisscross network Zigzag railway
White-collar timetable The next stop is Waterloo 9 to 5 urban robot
Standby, I'm on a trip with you Standby, I thought it lasted through
Standby, I'm on a trip with you It's more fun to commute Take the M25 There's traffic jam all around Take the Tube Double-decker To tell about my points of view A fare to Chequers
Standby, I'm on a trip with you Standby, I'm on a trip with you Standby, I thought it lasted through It's more fun to commute
No need for comfort Public transport It's all so and so, touch-and-go Pass a train wreck
Call the tube-tech I'll make it to work some other day White-collar timetable 9 to 5 urban robot
Standby, I'm on a trip with you Standby, I'm on a trip with you Standby, I thought it lasted through It's more fun to commute
She pushed He pulls I read the papers in the transit lounge I dial the number Now I'm certain I'll make it home some other day
Electric broadcast The new transmission waves Turn the dial Recieve the news Transistor radio We've tuned in to the ether melody The deadpan voice I want to hear It's bright and clear and full of energy Recieve the tunes Music won't stop Electro pop Commercial workshop I want your time, I need your time to make a rhyme
Ether melody news On the radio now For you and me Antennae beaming sound, news and speech
Apparatus signal it out 'Let it be so' Marconi's words Communication Information We're in the building of the wireless voice
Radar, television Static morse The interference Incoherence Scrambled signals I want your waves Spectral sound Tune in, tune out
On the radio now For you and me
Ether melody news Radio for you and me The airwaves are fully free Oscillating energy
Radio for you and me On the radio now Ether melody news For you and me
You act a pansy, pushover Who is that, something says your name You seem chancy, moreover Do live your fancy, go lower
The call is mine I'm gonna get you up The call is mine I'm gonna get on top
On the skew, you're dancing all over In a blue suit, orange pullover You are the anti-fashion statement I'm gonna get on top
You look like my old dog Rover I'm gonna get you up The call is mine
Spit teeth - I can hear you
Head crash - I can't see you I feel your pounding me onto the street I've learned to know the taste of concrete
Why don't you follow me?
I feel the blood gushing, crumbling away Eyes flash - feels like electroshock Street brash - time flies, tick-tock I know this marks the end of my hey-day Why don't you follow me
> Head crash - I can't see you Spit teeth - I can hear you I feel your pounding me onto the street I've learned to know the taste of concrete Why don't you follow me? Street brash - time flies, tick-tock Eyes flash - feels like electroshock I feel the blood gushing, crumbling away I know this marks the end of my hey-day Why don't you follow me?
Here we are One more time today We stand in line There is no sense The cigarette in hand It's all gone bad No name, privilege, no hope and fame We've seen it all before And it seems like a mirror of our future
We were waiting for something We were listening to the heartbeats It could take us
It could take our names; it's the same as no hope and fame And it seems like a mirror of our future We've seen it all before It seems we're out of class
This is no age for us We are fragile
Like statues made of sand We've seen it all before And it seems like a mirror of our future
Car-crash and an elevator Make you someone else Never try yourself Restore you Bop 'till you're fagged out Tick-tock clock and teddy boys
Open windows shout Walk these streets She wore me, she wore you
She's concrete Reverie Knick-knack, flashy bric-a-brac All is free She saw you
Windscreen eyes are black and blue Seesaw heartbeat, she is back They want to see you The Fleet Street scooter-boys are due You're vogue and hip and on a rendezvous
Adore you She's concrete Walk these streets Reverie All is free